דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תיאור מקרה - קבלת אחריות הורית ע''י תהליך טיפולי בבע''ח 

מאת    [ 02/02/2009 ]

מילים במאמר: 362   [ נצפה 2351 פעמים ]

 

דלית, בת 37, נקייה שישה חודשים מכל סוגי הסמים לאחר 20 שנה של התמכרות להרואין. במהלך התמכרותה נלקחו ממנה שני ילדיה, כשהיא מאובחנת כ"חסרת מסוגלות הורית". ילד אחד נמסר לאימוץ, והשני למשפחת אומנה.

מוחה של דלית נפגע בתאונה קשה שעברה. דלית עברה תהליך ראשוני של התנקות פיזית מהסמים, היא התקבלה לקבוצה טיפולית ונמצאה בתהליך ראשוני של רכישת מיומנויות התנהגותיות בסיסיות שאמורות לסייע בשילובה בחייה החברתיים החדשים.

בתהליך הטיפולי סיפרה דלית על מסכת כרונית של התעללות פיזית ומינית שעברה בילדותה, דיכאון מתמשך אליו נכנסה בשנים ההן, והפתרון אותו מצאה לעצמה - שימוש בסם ההרואין שמנע ממנה לחוש נפשית ולכאוב את כאבי רגשותיה.

הצוות בנה עם דלית מספר מטרות טיפוליות:

 

1. היא קבלה אחריות יום יומית על פינת החי הטיפולית ב"מרחב הטיפולי" בשעות 8-10 - בכך המשיך הצוות להעצים את כוחותיה ואת תחושות הביטחון העצמי שלה. הצוות עודד אותה על דרך זו ועל הסכמתה לתקופת מה להמשיך ולקחת חלק במעורבות וטיפול בחיות המחמד ב"מרחב הטיפולי".

2. דלית המשיכה לשמור על סדר יום מאורגן מסודר ועקבי, אחרי 6 החודשים הראשונים בהם שמרה על ניקיונה מסמים. היא הגיעה למרכז הטיפולי בשעות ובימים שנקבעו לה ונכחה בטיפול. הצוות קיווה שדלית תלמד עוד דרכים לארגון ושליטה בחייה, לאחר שנים ארוכות של פחד רגשי וערעור יתר. הצוות ציפה לראות בדלית תהליך נוסף של בניה ברמת ביטחונה העצמי, תחושה המנוגדת לחוסר הישע אליו הגיעה בשנים האחרונות. ואכן כך התרחש. דלית נפרדה אט אט מזהותה הקודמת, הרעה, הפגועה, "המזוהמת" לתחושתה, והתחילה לבנות יחסים אנושיים חדשים בסביבה הטיפולית. (ראה תהליך בתרשים א1.)

3. דלית היתה צריכה למצוא דירה להשכרה שתוכל לעבור אליה למגורי קבע, בכדי שתוכל לפתח את חייה האוטונומיים. היא מצאה דירה, קנתה ציוד אלמנטרי, חזרה לנקות את ביתה שלה, לבשל, לארח חברים ולהתקדם יום אחר יום במעגל חייה החדש.

4. הצוות שם דגש רב על המשך שיפור התקשורת הוורבלית של דלית עם אנשי הטיפול וחבריה לטיפול, כל אלו, לצד פיתוח מיומנויות הוריות ראשוניות. דלית הפכה להיות קשובה יותר לאחר ומודעת יותר לעצמה.

הצוות הטיפולי דיווח לבית-המשפט על תוצאות ראשוניות של שינוי אצל דלית, ובדיון משפטי נוסף, בו דנו ביכולותיה האימהיות החדשות, קיבלה השופטת את המלצותיו. בהמלצתה של השופטת נתאפשר לדלית להתחיל עם הצוות המקצועי תהליך הכנה למפגש עתידי עם בנה, שנמצא עד כה במשפחת אומנה.

 

עמיר פירני - MSW

מנהל המרכז הטיפולי "רוטשילד 2" ומרכז היום העירוני, במנהל לשרותים חברתיים בת"א.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב